Published on
November 30, 2025

Top 10 iconische afdalingen in de Alpen: van Streif tot Vallée Blanche

Je staat boven aan de Streif in Kitzbühel en kijkt naar beneden. Die eerste steile sectie waar wereldkampioenen met 140 km/u doorheen denderen. Jij gaat langzamer, maar die muur van sneeuw en ijs die voor je ligt, die vraagt respect. Dit is geen gewone zwarte piste. Dit is een legende.

Er zijn duizenden pistes in de Alpen. Lange afdalingen, steile hellingen, technische uitdagingen. Maar sommige pistes zijn anders. Ze hebben een reputatie. Een geschiedenis. Verhalen die je hoort in après-ski tenten en liftstoelen. Afdalingen waar skiërs van dromen, of voor terugdeinzen.

Dit zijn de tien meest iconische skipistes van de Alpen. Sommige ken je van de televisie, andere zijn best bewaarde geheimen. Sommige zijn uitdagend maar haalbaar, andere zijn voorbehouden aan experts. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze blijven hangen.

1. Streif in Kitzbühel: de legende van Oostenrijk

Als je één piste kent uit de Alpen, dan is het de Streif wel. Die Hahnenkammrace die je elk januari op tv ziet. Die sprongen. Die ijs. Die snelheden. En die mogelijkheid om zelf een stuk van die legende te skiën.

De training-versie start bij de Hahnenkammbahn op 1.750 meter. Voor je ligt 3,3 kilometer die eindigt bij Kitzbühel op 750 meter. Duizend meter hoogteverschil. En op sommige stukken een hellingsgraad van 85%, wat ongeveer zo steil is als een wand met een beetje helling.

Wat de Streif bijzonder maakt is niet alleen de steilte. Het zijn die iconische passages die je herkent van tv. De Mausefalle, waar de wereldtop meters door de lucht vliegt. De Steilhang, die steile ijswand. De Hausbergkante, waar carrières eindigen en legendes geboren worden.

Voor recreatieve skiërs is de Streif vooral een mentale uitdaging. Je weet waar je bent. Je kent de verhalen. En die eerste steile sectie vraagt meer moed dan techniek. Het is niet de moeilijkste zwarte piste van Oostenrijk, maar het is wel de meest intimiderende.

Praktisch:

  • Niveau: Expert, maar minder extreem dan de reputatie doet vermoeden
  • Kosten: KitzSki skipas circa €63 per dag
  • Beste tijd: Januari tot maart, maar niet tijdens de Hahnenkammwedstrijd (dan gesloten)
  • Tijdsduur: 15-25 minuten afhankelijk van pauzes en sneeuw

De Streif is voor skiërs die een verhaal willen. Die foto bovenaan. Dat gevoel dat je iets hebt gedaan waar anderen alleen van dromen. En eerlijk? Die eerste bocht naar beneden, met Kitzbühel ver onder je, die voelt precies zoals je hoopte.

2. Vallée Blanche bij Chamonix: de mooiste off-piste van Europa

Dit is geen piste. Dit is een expeditie. Je begint op 3.842 meter, op de top van de Aiguille du Midi. Je eindigt bijna 3.000 meter lager in Chamonix. En daartussen ligt een kilometer lange gletsjer, omringd door de meest spectaculaire bergpieken van de Alpen.

De Vallée Blanche is technisch niet extreem moeilijk. Het is een skiroute, geen geprepareerde piste. Maar dat maakt het niet minder serieus. Je skiët over gletsjers met spleten. Door couloirs waar lawines mogelijk zijn. Door sneeuw die van poeier tot korst kan zijn binnen honderd meter.

De meeste wintersporters doen dit met een gids. Niet omdat ze het technisch niet kunnen, maar omdat je de route moet kennen. Een verkeerde afslag betekent uren omwegen. Of erger.

Maar die afdaling. Je begint met die krappe afdaling direct vanaf de Aiguille du Midi, waarbij je een ladder moet gebruiken. Even schrikken. Dan open je je ogen en zie je waar je bent: tussen Grandes Jorasses, Dent du Géant, en de Mont Blanc. Het is een van de meest adembenemende uitzichten die je skiënd kunt ervaren.

De rest van de afdaling wisselt tussen brede gletsjervelden en smallere passages. Je skiët door een landschap dat voelt alsof mensen er niet horen. Stil, wit, gigantisch. Ergens halverwege realiseer je je dat je al een uur aan het skiën bent en nog steeds kilometers te gaan hebt.

Praktisch:

  • Niveau: Gevorderd, met gids toegankelijk voor goede rode-piste skiërs
  • Kosten: Chamonix skipas circa €60 per dag, gids €300-400 voor groep
  • Beste tijd: December tot april, maar afhankelijk van gletsjercondities
  • Tijdsduur: 3-5 uur inclusief liften en wandelen

De Vallée Blanche is voor skiërs die meer willen dan pistes. Die het alpine ervaren. Die verhalen vertellen over die ene keer dat ze vanaf de top van de Aiguille du Midi skiëden tussen bergen waar alpinisten van dromen.

3. Harakiri in Mayrhofen: de steilste geprepareerde piste van Oostenrijk

De naam zegt genoeg. Harakiri. De steilste geprepareerde piste van Oostenrijk met een hellingsgraad van 78%. Of, zoals locals het zeggen: "Als je omvalt, rol je tot beneden."

Je start bij de Knorren op 2.284 meter. Voor je ligt een helling die eruitziet als iets waar je niet op zou moeten staan. 1.500 meter lang, 375 meter hoogteverschil. En die eerste honderd meter zijn zo steil dat je benen branden voordat je halverwege bent.

Wat Harakiri bijzonder maakt is dat het een mogelijkheid is om je grenzen te testen op een veilige manier. Het is steil, echt steil, maar het is geprepareerd. Geen verrassingen. Geen hidden obstacles. Gewoon jij, de berg, en de zwaartekracht.

De piste is relatief kort. Als je doorskiët ben je binnen vijf minuten beneden. Maar de meeste mensen stoppen halverwege. Even bijkomen. Even je benen laten ontspannen. Even beseffen wat je net deed.

Praktisch:

  • Niveau: Expert, maar technisch niet complex - alleen steil
  • Kosten: Zillertal skipas circa €60 per dag
  • Beste tijd: Hele seizoen, beste condities januari-maart
  • Tijdsduur: 5-10 minuten non-stop, 15-20 minuten met pauzes

Harakiri is voor skiërs die willen weten hoe steil té steil is. En dan ontdekken dat ze het toch kunnen.

4. Saslong in Val Gardena: waar de Dolomieten het zwaarst zijn

Val Gardena heeft meerdere legendarische pistes, maar de Saslong is de koning. Deze World Cup-afdaling start bij Sochers-Ciampinoi op 2.500 meter en daalt 850 hoogtemeters naar Ruacia. 3,7 kilometer pure adrenaline.

Wat de Saslong bijzonder maakt zijn die passages die je herkent van de World Cup. De Camel Bumps, waar skiërs met 100 km/u over drie bulten vliegen. De snelle glijsecties waar je momentum opbouwt. De technische passages waar het opeens om controle draait in plaats van snelheid.

En dan dat uitzicht. Je skiët door de Dolomieten, die dramatische rotswanden die eruitzien alsof een scenograaf ze heeft ontworpen. De Saslong combineert technische uitdaging met landschappelijke schoonheid op een manier die weinig andere pistes evenaren.

Voor recreanten is de Saslong zwaar maar haalbaar. Je hebt goede techniek nodig, vooral in de snelle secties. En conditie, want 3,7 kilometer constant gefocust skiën is vermoeiender dan je denkt.

Praktisch:

  • Niveau: Expert, maximale hellingsgraad 57%
  • Kosten: Dolomiti Superskipas circa €60 per dag
  • Beste tijd: December tot februari, check World Cup-data
  • Tijdsduur: 15-25 minuten afhankelijk van pauzes

De Saslong is voor skiërs die de combinatie willen van sportieve uitdaging en dat gevoel dat je door een ansichtkaart skiët.

5. Lauberhorn in Wengen: de langste World Cup-afdaling

4,5 kilometer. Van 2.472 meter naar 1.274 meter. Bijna 1.200 hoogtemeters. De Lauberhorn is niet de steilste, niet de technisch moeilijkste, maar wel de langste afdaling van de World Cup. En die lengte maakt het bijzonder.

Je start boven Wengen met uitzicht op de Eiger, Mönch en Jungfrau. Die beroemde driemanschap van de Berner Alpen. De eerste sectie is relatief rustig, een warming-up. Dan kom je bij de Hundschopf, die beruchte sprong waar World Cup-skiërs veertig meter door de lucht vliegen.

Wat volgt is een mix van snelle glijsecties, technische passages, en die constante uitdaging van focus houden. Want na drie kilometer beginnen je benen te protesteren. Je concentratie zakt. En dan moet je nog steeds scherpe bochten nemen en hoogteverschillen overbruggen.

De Lauberhorn is fysiek zwaar. Het is een workout. Maar het is ook die ervaring van bijna vijf minuten lang non-stop bezig zijn, skiënd door een landschap dat zo Zwitsers is dat het bijna cliché wordt.

Praktisch:

  • Niveau: Gevorderd tot expert
  • Kosten: Jungfrau Region skipas circa €65 per dag
  • Beste tijd: Januari (rond de Lauberhornwedstrijd), maar check data
  • Tijdsduur: 20-35 minuten afhankelijk van tempo en conditie

De Lauberhorn is voor skiërs die willen weten hoe het voelt om bijna vijf kilometer lang gefocust te blijven. En die verhaal willen over de langste afdaling die ze ooit deden.

6. La Face de Bellevarde in Val d'Isère: de muur van het Espace Killy

Je kijkt naar beneden vanaf Bellevarde en ziet... niet veel. De helling is zo steil dat je het einde niet ziet. Dit is La Face, onderdeel van de Oreiller-Killy afdaling. Een van de meest gevreesde passages in de World Cup. En ja, jij kunt het skiën.

La Face is relatief kort - enkele honderden meters - maar die meters zijn intens. Hellingsgraad tot 64%. Vaak ijzig. Altijd vol hobbels van eerdere skiërs. Dit is geen piste waar je lekker doorheen carved. Dit is overleven met stijl.

Wat La Face bijzonder maakt is dat gevoel van exposedness. Je bent op die steile helling, iedereen kan je zien, en er is geen easy way out. Je moet erdoorheen. Die eerste bocht die je neemt, waarbij je ski's bijna verticaal staan, die blijft hangen.

De rest van de Oreiller-Killy afdaling is ook zwaar, maar La Face is het hoogtepunt. Of dieptepunt, afhankelijk van hoe het ging. Beneden aangekomen heb je die voldoening: je deed wat veel andere skiërs niet durven.

Praktisch:

  • Niveau: Expert, technisch zeer veeleisend
  • Kosten: Espace Killy skipas circa €60 per dag
  • Beste tijd: December tot februari
  • Tijdsduur: Volledige Oreiller-Killy 10-20 minuten

La Face is voor skiërs die willen weten waar hun limiet ligt. En die ontdekken dat die limiet verder ligt dan ze dachten.

7. Pista Stelvio in Bormio: de technisch meest uitdagende

De Stelvio in Bormio is waar techniek belangrijker wordt dan moed. Dit is geen rechte muur zoals Harakiri. Dit is 2,8 kilometer vol bochten, sprongen, en passages waar de berg je uitdaagt op vijf verschillende manieren tegelijk.

Van 2.750 meter naar 1.225 meter. 1.525 hoogtemeters. Dat is meer verticale meters dan de meeste complete skigebieden hebben. En die meters zit vol passages die namen hebben. De San Pietro, waar de snelheid extreem wordt. De Carcentina, die steile ijswand. De Secondary Jump, waar recreanten even schrikken van die lucht onder hun ski's.

Wat de Stelvio zwaar maakt is de combinatie. Je hebt snelheid nodig voor sommige secties. Techniek voor andere. Moed voor de sprongen. En conditie om het vijftien minuten lang vol te houden zonder fouten te maken.

Het is geen piste die je 's middags nog even doet. Dit doe je 's ochtends, met goede sneeuw, uitgerust, gefocust. En als je beneden bent voel je dat je net iets hebt gedaan.

Praktisch:

  • Niveau: Expert, technisch zeer veeleisend
  • Kosten: Bormio skipas circa €65 per dag
  • Beste tijd: December tot februari, 's ochtends voor beste condities
  • Tijdsduur: 15-25 minuten non-stop

De Stelvio is voor skiërs die alle aspecten van alpine skiing willen testen in één afdaling.

8. Gran Risa in Alta Badia: de slalom voor iedereen

Alta Badia. Het hart van de Dolomieten. En de Gran Risa, die beroemde slalompiste waar de World Cup elk december langskwam. Van Col Raiser op 2.180 meter naar La Villa op 1.550 meter. 630 hoogtemeters in 1,5 kilometer.

Wat de Gran Risa bijzonder maakt is dat het voelt als een slalom. Die bochten, die ene na de andere. Je carved erdoorheen, ritme opbouwen, flow vinden. Het is technisch, maar het is ook plezierig. Als je eenmaal in die flow zit, vliegen de bochten voorbij.

De piste is relatief breed, goed geprepareerd, en minder intimiderend dan sommige andere World Cup-pistes. Maar onderschat het niet. Die bochten stapelen op. Je benen branden. Je techniek wordt getest. En aan het einde merk je dat je harder werkte dan je dacht.

Praktisch:

  • Niveau: Gevorderd tot expert
  • Kosten: Dolomiti Superskipas circa €60 per dag
  • Beste tijd: December (rond World Cup), januari-maart
  • Tijdsduur: 8-15 minuten

De Gran Risa is voor skiërs die van carven houden en willen voelen hoe het is om een World Cup-slalom te skiën.

9. Planai in Schladming: de snelste finish van de World Cup

De Planai is misschien niet de beroemdste piste van deze lijst, maar skiërs die de World Cup volgen kennen die finish. Die laatste steile sectie rechtstreeks naar het dorp, met duizenden toeschouwers langs de kant. Pure theater.

De volledige afdaling start op 2.000 meter en daalt naar Schladming op 740 meter. 1.260 hoogtemeters in 3,3 kilometer. Het is een mix van snelle glijsecties en technische passages. Maar die laatste 500 meter, met het dorp voor je en die steile helling, dat is waar het om draait.

Wat de Planai bijzonder maakt is die volkssfeer. Dit voelt niet als een elitaire berg. Dit voelt als skiën in een skigebied waar gewone mensen komen, maar waar ook geschiedenis wordt geschreven elke februari.

Praktisch:

  • Niveau: Gevorderd tot expert
  • Kosten: Ski Amadé skipas circa €60 per dag
  • Beste tijd: Februari (World Cup), januari-maart voor beste sneeuw
  • Tijdsduur: 15-25 minuten

De Planai is voor skiërs die willen ervaren hoe het voelt om naar een finishlijn te skiën met een heel dorp dat naar je kijkt.

10. Sellaronda: de iconische ronde door de Dolomieten

De Sellaronda is anders dan de andere negen. Dit is geen enkele afdaling. Dit is een ronde van 40 kilometer door vier dalen, met 2.000 hoogtemeters aan afdalingen en evenveel aan liften. Een hele dag skiën door het mooiste skigebied van Italië.

Je start waar je wilt - Selva, Corvara, Canazei, Arabba - en skiët de klok rond. Of tegen de klok in. Beide richtingen hebben hun charme. Onderweg wissel je tussen rode pistes, blauwe pistes, en af en toe een zwarte uitdaging. Maar vooral: je skiët door een landschap dat zo spectaculair is dat je regelmatig stopt om te kijken.

Die Dolomieten. Die verticale rotswanden. Die kleuren die veranderen van ochtend tot avond. De Sellaronda is minder een sportieve uitdaging, meer een ervaring. Een skitocht waar het om de journey gaat, niet alleen de destination.

Wat het zwaar maakt is de lengte. Rond lunchtijd merk je het in je benen. Na het vijfde dal begint je concentratie te zakken. En als je dan nog een verkeerde afslag neemt, voeg je kilometers toe. Maar dat hoort erbij. Dit is een avontuur, geen geprepareerde run.

Praktisch:

  • Niveau: Gevorderd, technisch niet extreem maar fysiek zwaar
  • Kosten: Dolomiti Superskipas circa €60 per dag
  • Beste tijd: December tot maart, vermijd weekenden in hoogseizoen
  • Tijdsduur: 5-7 uur inclusief liften en lunch

De Sellaronda is voor skiërs die een hele dag willen, die niet alleen pistes willen maar een ervaring. Die 's avonds kunnen zeggen: ik skiëde vandaag door vier dalen en zag de mooiste bergen van Europa.

Wat maakt een piste iconisch?

Na deze tien pistes blijft één vraag: waarom zijn deze iconisch?

Het is niet alleen steilte. Harakiri is steiler dan de Streif, maar de Streif is beroemder. Het is niet alleen lengte. De Lauberhorn is lang, maar de korte La Face blijft minstens zo goed hangen. Het is niet alleen uitzicht. Elke piste in de Alpen heeft wel ergens mooi uitzicht.

Wat deze pistes gemeen hebben is dat ze verhalen zijn. De Streif heeft die World Cup-geschiedenis. De Vallée Blanche heeft dat alpine avontuur. De Saslong heeft die Dolomieten. Elke piste geeft je iets om over te vertellen. Iets om trots op te zijn. Iets dat blijft hangen lang nadat je benen zijn hersteld.

En dat is misschien wat wintersport is. Niet alleen maar naar beneden skiën. Maar naar beneden skiën op plekken die betekenis hebben. Waar geschiedenis is geschreven. Waar andere skiërs over dromen. Waar je jezelf test op manieren die verder gaan dan gewoon techniek en conditie.

Deze tien pistes zijn toegankelijk. Je hoeft geen pro te zijn. Maar je moet wel bereid zijn om jezelf uit te dagen. Om die eerste bocht te nemen ook al is het spannend. Om door te gaan ook al branden je benen. Om te stoppen, te kijken, en te beseffen: ik ben hier. Op deze berg. Op deze legendarische piste.

Dat blijft hangen.

Veelgestelde vragen over iconische afdalingen in de Alpen

Wat is de steilste piste in de Alpen?

De Harakiri in Mayrhofen geldt als de steilste geprepareerde piste van Oostenrijk met een hellingsgraad van 78%. Voor World Cup-pistes is de Streif in Kitzbühel beroemd met secties tot 85% hellingsgraad. Beide pistes zijn toegankelijk voor ervaren recreatieve skiërs, al vraagt vooral de Harakiri om goede beenspieren en een beetje lef.

Wat is de langste afdaling in de Alpen?

De Lauberhorn in Wengen, Zwitserland is met 4,5 kilometer de langste World Cup-afdaling. Voor off-piste is de Vallée Blanche bij Chamonix bijzonder met bijna 20 kilometer en 3.000 hoogtemeters. De Vallée Blanche doe je het beste met een gids, de Lauberhorn kun je zelfstandig skiën als je het niveau hebt.

Kan ik als gemiddelde skiër de Streif skiën?

De Streif training-versie is toegankelijk voor gevorderde tot expert skiërs. De piste is intimiderend maar technisch minder extreem dan de reputatie doet vermoeden. Goede techniek en mentale voorbereiding zijn wel essentieel. Als je comfortabel bent op zwarte pistes en niet schrikt van steile hellingen, kun je de Streif aan.

Wat kost het om deze iconische pistes te skiën?

Skipasprijzen variëren van €60-65 per dag voor gebieden als Kitzbühel, Val d'Isère en de Dolomieten. Voor de Vallée Blanche betaal je extra voor een gids (€300-400 voor een groep), wat sterk wordt aanbevolen. De pistes zelf kosten niets extra - je skipas geeft toegang tot alle pistes in het gebied.

Wat is de beste periode voor deze iconische afdalingen?

De meeste pistes zijn optimaal van december tot maart. Let op World Cup-data wanneer pistes gesloten kunnen zijn - de Streif is bijvoorbeeld dicht tijdens de Hahnenkammrace in januari. Voor gletsjerpistes zoals de Vallée Blanche is de periode december tot april mogelijk, afhankelijk van sneeuwcondities en gletsjerveiligheid.

Heb ik een gids nodig voor deze pistes?

Voor geprepareerde pistes zoals de Streif, Harakiri, en alle World Cup-afdalingen heb je geen gids nodig. Voor de Vallée Blanche wordt een gids sterk aanbevolen vanwege gletsjerspleten en oriëntatie. Ook als je de techniek hebt, is een gids waardevol voor veiligheid en om de beste route te vinden.